Het verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart
Zes binnenvaartlanden hebben de bepalingen van het Verdrag goedgekeurd en omgezet in de nationale regelgeving.
De verdragsluitende landen zijn:
- De Bondsrepubliek Duitsland;
- Het Koninkrijk België;
- De Franse Republiek;
- Het Groothertogdom Luxemburg;
- De Zwitserse Bondsstaat;
- Het Koninkrijk der Nederlanden.
Andere staten met vaarwegverbindingen van en naar de verdragsluitende staten zijn nadrukkelijk uitgenodigd om toe te treden tot het Verdrag.
WAT IS HET DOEL VAN HET VERDRAG? |
Kort gezegd is het voornaamste doel de bescherming van het milieu, de verhoging van de veiligheid in de binnenvaart en de kwaliteit van het vaarwater.
De middelen om dit doel te bereiken, zijn:
- het voorkomen van het ontstaan van afval;
- het veilig en gescheiden inzamelen en verwijderen van scheepsafval waarvan het ontstaan niet vermeden kan worden;
- het bij de producent van de afvalstoffen in rekening brengen van de kosten van inzameling en verdere verwijdering;
- het voorkomen van concurrentievervalsing door het stellen van uniforme regels in alle verdragsluitende landen.
Waar gelden de regels van het Verdrag? |
In Nederland, België en Duitsland gelden de regels van het Verdrag op alle voor de binnenvaart openstaande waterwegen.
Andere landen echter hebben alleen hun grotere vaarwegen onder de bepalingen van het Verdrag gebracht. (zie ook het werkingsgebied)
Duitsland :
Alle voor het openbaar verkeer openstaande binnenvaartwegen.
België :
Alle voor de binnenvaart openstaande wateren.
Frankrijk :
Deel A van de uitvoeringsregeling:
Rijn, gekanaliseerde Moezel tot Metz (km 298,5).
Delen B en C van de uitvoeringsregeling:
Rijn, gekanaliseerde Moezel tot Neuves-Maisons (km 392,45), kanaal Niffer-Mulhouse, het kanaal tussen de sluis van Pont Malin (km 0,0) en de Frans-Belgische grens (km 36,561), het kanaal bestemd voor grote schepen, tussen de sluis van Pont Malin (km 0,0) en de sluis van Mardyck (km 143,075), het kanaal tussen Bauvin (km 0,0) en de Frans-Belgische grens (km 33,850).
Groothertogdom Luxemburg :
Moezel.
Nederland :
Alle voor de binnenvaart openstaande wateren.
Zwitserland :
Rijn tussen Basel en Rheinfelden.
Het Verdrag bestaat uit drie delen, te weten:
A. Verzameling, afgifte en inname van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval;
B. Verzameling, afgifte en inname van afval van lading;
C. Verzameling, afgifte en inname van overig scheepsbedrijfsafval.
De gehele tekst van het Verdrag is te verkrijgen via:
De regelgeving is nieuw en dus ook de werkwijze. Wellicht is bijstelling noodzakelijk. De NI’s worden graag op de hoogte gebracht van eventuele klachten en voorstellen. Dat kan helpen om er voor de gebruikers een beter systeem van te maken (02/226.40.77 of cdni@itb-info.be).
Heeft u vragen over het systeem of is er een acuut probleem, dan kunt u de NI’s bellen, mailen of faxen.